Elektropohon vozíků nebo detektor pádů. Brno podpoří pět unikátních prototypů
Hned pět firem získalo finanční podporu z druhé výzvy programu Prototypuj a ověřuj, kterým město Brno společně s inovační agenturou JIC podporuje malé a střední firmy. Ve finále se představilo 18 projektů, které nabízí unikátní řešení a jejichž autoři shánějí zdroje na výrobu prototypu. Vítězné projekty druhé výzvy si mezi sebe rozdělí téměř 3 miliony korun. Mezi pěti nejlepšími projekty jsou i dva spojené s brněnskou technikou.
Program Prototypuj a ověřuj odstartovalo město Brno společně s inovační agenturou JIC v první polovině letošního roku. Jeho cílem je podpořit projekty ve fázi vývoje prototypu a jeho následného ověření. Na české poměry se jedná o originální koncept. Dohromady v obou výzvách získalo 9 projektů podporu ve výši 5,5 milionu korun. Částka tvoří sedmdesát procent celkových nákladů na projekt. Zbytek si příjemci hradí sami.
Na algoritmech je postaven projekt detektoru pádu osob. Bodyguard System vychází především z funkcí akcelerometru, které jsou ale podpořeny dalšími senzory, například na měření tepové frekvence. Finální zařízení by mělo mít podobu náramkových hodinek, které v případě pádu vyšlou SOS zprávu s odkazem na polohu, kde se ohrožená osoba právě nachází. Za nápadem stojí Martin Dítě z Ústavu biomedicínského inženýrství FEKT VUT.
Další dva podpořené projekty mají společné to, že se týkají dopravy. Jan Lukáš, absolvent Fakulty strojního inženýrství VUT, s projektem EM-drive vyvinul pohonný set, který by šel jednoduše doplnit do mechanických invalidních vozíků. Míru elektrické dopomoci by si pak každý uživatel mohl regulovat sám podobně, jako je tomu u elektrokola. V projektu je zapojen i ředitel CVIS Jaromír Marušinec.
Projekt s názvem Last Miles se týká rychlé městské přepravy. Tibor Kučera vymyslel skládací inline brusle, které lze jednoduše připevnit na nohu s obuví a stejně tak zase sundat a uložit do batohu. „Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ říká ředitel JICu Petr Chládek s tím, že právě fáze prototypování je nesmírně komplikovaná. „Banky i investoři jsou velmi opatrní, protože se jedná o rizikovou investici. Proto je podobný program klíčový. Brno je v našich končinách absolutním pionýrem a jsem přesvědčen, že výsledky budou prokazatelně pozitivní.“
Mezi úspěšnými projekty je také senzor firmy VisionCraft, který dokáže pomocí sady algoritmů zpracovat informace o pohybu chodců a vozidel v reálném čase. „Prostředky získané z dotace programu Prototypuj a ověřuj plně využijeme pro vytvoření prototypu analytického modulu, který bude automaticky vyhodnocovat situaci ve sledované scéně a tím urychlí nasazení a zjednoduší adaptaci na nové případy užití zákazníků. Velmi oceňujeme také možnost čerpat poradenské služby odborných konzultantů JICu,“ říká ředitel firmy Robert Pinkas. Firma už senzory testuje v Želešicích, Nebovidech i v Brně. Jedinečné je na projektu například i to, že data se zpracovávají přímo v senzorech, která nepotřebují trvalé napájení.Projekt s názvem Last Miles se týká rychlé městské přepravy. Tibor Kučera vymyslel skládací inline brusle, které lze jednoduše připevnit na nohu s obuví a stejně tak zase sundat a uložit do batohu. „Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ říká ředitel JICu Petr Chládek s tím, že právě fáze prototypování je nesmírně komplikovaná. „Banky i investoři jsou velmi opatrní, protože se jedná o rizikovou investici. Proto je podobný program klíčový. Brno je v našich končinách absolutním pionýrem a jsem přesvědčen, že výsledky budou prokazatelně pozitivní.“
Porotu oslovil i nápad využití umělé inteligence ke zvýšení bezpečnosti provozu průmyslových strojů. Systém společnosti Invanta dokáže rozpoznat nebezpečné situace a zareagovat na ně příslušným způsobem například úplným zastavením stroje. „Jsme stále ve fázi prototypování. Podařilo se nám úspěšně sestavit garážový prototyp, na kterém jsme si ověřili, že je náš nápad technicky proveditelný a že vše funguje podle očekávání,“ popisuje za skupinu vývojářů Vít Rašovský.
Odpovědná osoba | Ing. et Ing. arch. Jana Němcová |
---|---|
Datum publikování |
Firemní spolupráce
Řešíte problém, s kterým si nevíte rady?
Obraťte se na naši fakultu. Pomůžeme vám!
Zjistit více o firemní spolupráci