Středoškoláci si přijeli na VUT zkusit kybernetickou arénu
Nalákat zájemce o studium informační bezpečnosti a ukázat jim moderní podobu výuky na univerzitě se rozhodli experti na kybernetickou bezpečnost z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. Na brněnskou techniku se proto vypravilo několik studentů 3. ročníku Střední průmyslové školy v Třebíči, aby si vespeciální kybernetické aréněvyzkoušeli, jaké to je se ocitnouv roli hackera.
Těžké logické úkoly jsou pro účely hry doplněné o příběh. | Autor: Jan Prokopius
Kromě prohlídky laboratoří byla pro středoškoláky největším lákadlem hra, která jim měla zábavnou formou přiblížit, o čem je kybernetická bezpečnost. Hru přetvořili odborníci z Ústavu telekomunikací do webového rozhraní, jedním z autorů je i Zdeněk Martinásek: „Máme například scénář hry, kdystudent jede na dovolenou, tam mu unesou přítelkynia on se ji snaží zachránit. Hra je založena na skutečném penetračním testu profesionálního testera. Výsledkem je laboratorní úloha upravená na kybernetickou hru, která podává těžkou úlohu zábavnější formou.“ Studenti si vyzkouší ve hře se scénářem, jak obejít zabezpečení a dostat se k důležitým informacím. Pokud jde o prolamování bezpečnosti za účelem zjištění nedostatků v zabezpečení, říká se muetický hacking.
Willi Lazarov (ve žlutém) ještě před pár lety navštěvoval stejnou střední školu, tentokrát se ocitl v roli lektora. | Autor: Jan Prokopius
Středoškoláci z Třebíčesivyzkoušeli hru Capture the Flagneboli v překladu Hra o vlajku. Hráči hledají vlajky záměrně schované v programech nebo na webových stránkách a testují tím schopnost nacházet chyby a slabá místa v zabezpečení. Vítězem hry se stal středoškolák Ondřej Műhlhandel: „IT dělám už tak čtvrtým rokem a informační bezpečnost druhým. Nebylo to poprvé, co jsem něco takového dělal. Zkoušel jsem třeba stránky TryHackMe nebo HackTheBox. Kybernetická bezpečnost mě zaujala, asi bych se chtěl posunout tímhle směrem.“
Z třebíčské střední školy přišel na brněnskou technikuWilli Lazarov, který studuje na VUT Informační bezpečnost třetím rokem. „Když jsem studoval na střední škole, nic takového se u nás nevyučovalo a moc lidí se o to nezajímalo. Dnes už se informační bezpečnost do výuky zapojuje,“ vzpomíná bakalářský student, který pro středoškoláky scénář hry připravoval: „Studenti se měli seznámit se základními nástroji linuxové distribuce pro etický hacking, základní prací s terminálem a cílem bylo mimo jiné ukázat, žekdyž je heslo slabé, je jednoduché ho prolomit.“