Tisková zpráva
Rekordní zájem o VUT: Podáno bylo nejvíce přihlášek za poslední dekádu
datum: 17.04.2025
WWW adresa: https://www.vut.cz/vut/media/f19527/d287987
autor: Vysoké učení technické v Brně
zdroj: Vysoké učení technické v Brně
obsah zprávy:
Rekordní zájem o VUT: Podáno bylo nejvíce přihlášek za poslední dekádu
(TZ, Brno, 17. 4.) Zájem středoškoláků o studium na Vysokém učení technickém v Brně roste, nejvíce tíhnou k elektrotechnice, stavařině a podnikání! Uchazeči o studium na brněnské technice letos podali rekordních 13 336 přihlášek do českých bakalářských studijních programů, což je téměř 11% nárůst oproti loňskému roku a zároveň nejvyšší počet podaných bakalářských přihlášek za posledních deset let.

Budoucí vysokoškoláci si na VUT vybírali z nabídky 43 bakalářských programů v českém jazyce. Mezi nimi byly i čtyři zcela nové studijní programy reagující na aktuální společenské potřeby, a to zejména v oblasti udržitelnosti či nových technologií. Jedná se o programy Environmentální inženýrství, E-mobilita a udržitelnost, Vizuální komunikace v kreativních průmyslech a Návrh čipů a moderní polovodičové technologie.
Zájem o studium na brněnské technice meziročně vzrostl o 10,9 %, což je nejlepší výsledek za několik let. „Vážím si toho, že zájem o VUT mezi středoškoláky roste, a jsem moc ráda, že naše snaha o zviditelnění technických oborů a jejich role ve společnosti přináší pozitivní výsledky. Naše univerzita má studujícím rozhodně co nabídnout – od techniky až po umění, kde se kreativita snoubí s nejnovějšími technologiemi. Kromě profesního rozvoje se studenti mohou zapojit do různých spolků, účastnit se zahraničních stáží a výměnných pobytů nebo své nápady proměňovat v reálné projekty a rozvíjet je pod záštitou VUT. Chtěla bych poděkovat všem zaměstnancům, členům akademické obce a studujícím, kteří k tomuto úspěchu přispěli,“ uvedla prorektorka VUT pro internacionalizaci a vnější vztahy Iveta Šimberová.
Celkem si středoškoláci ke studiu, které započnou v akademickém roce 2025/2026, podali 13 336 přihlášek, o 1 309 více než minulý rok. Uchazeči zároveň uhradili 93 % všech podaných přihlášek do bakalářských studijních programů vyučovaných v českém jazyce. Z průběžných výsledků je patrné, že zájem roste i o studijní programy vyučované v anglickém jazyce.
Zájem roste napříč fakultami
Nejzajímavější jsou pro budoucí vysokoškoláky programy jako Stavební inženýrství, Strojírenství, Chemie pro medicínské aplikace, Ekonomika podniku nebo Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika.
Největší meziroční nárůst v počtu podaných bakalářských přihlášek zaznamenali na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT, 21,4 %), Fakultě stavební (FAST, 19,8 %) a Fakultě podnikatelské (FP, 14,3 %). O více než 40 % vzrostl počet přihlášek i na Centru sportovních aktivit VUT, kde se však v absolutních číslech s ohledem na studijní kapacity jedná o poměrně malé množství.
Zvyšující se zájem o studium souvisí často s moderním přístupem ve výuce, která se přizpůsobuje poptávce průmyslu a tématům rezonujícím ve společnosti. Těmi jsou aktuálně například čipy nebo vesmírné technologie, což jsou oblasti, kterým se věnuje brněnská elektrofakulta. Podle děkana Vladimíra Aubrechta je meziroční nárůst způsoben silnými ročníky maturantů i atraktivními studijními programy. „Vedle tradičních elektrotechnických studijních programů projevili středoškoláci mimořádný zájem například o programy zaměřené na polovodičové technologie. V budoucnu si slibujeme podobné výsledky i od nového programu E-mobilita a udržitelnost,“ dodal Tomáš Kratochvíl, proděkan FEKT pro vnější vztahy.

Z pohledu počtu podaných přihlášek byla nejúspěšnější Fakulta podnikatelská, kde v absolutních číslech uchazeči odevzdali celkem 2 654 přihlášek. „Osvědčilo se nám, že většinu kampaně dělali sami studenti. Jednak tvořili kampaňová videa na sociální sítě, ale podíleli se i na fyzické kampani na veletrzích a dnech otevřených dveří, což krásně zafungovalo v momentech, kdy uchazeči na akcích potkali stejné lidi, které viděli na sítích. Zároveň jim kampaň ukázala, že už při studiu mohou pracovat na podobných projektech,“ popsal proděkan FP pro vnější vztahy Vít Chlebovský.
V počtu podaných přihlášek následovala Fakulta stavební (2 311), Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií (2 197) a Fakulta strojního inženýrství (2 124). Výrazný nárůst počtu uchazečů o studium na FAST je výsledkem několika klíčových faktorů. „Fakulta se zapojila do univerzitní kampaně, ve které kladla důraz na pestré možnosti uplatnění absolventů ve stavebnictví. Zároveň jsme v aktivním kontaktu se středními školami a daří se nám zájem o stavařinu mezi středoškoláky postupně zvyšovat,“ sdělil Zdeněk Dufek, proděkan FAST pro vnější vztahy, internacionalizaci a marketing, a doplnil, že zájem o stavební programy ovlivnila také vysoká poptávka po odbornících ve stavebnictví na trhu práce.
Slovenští studenti tvoří pětinu uchazečů
Letošní rok i nadále potvrzuje trend, že Vysoké učení technické v Brně zůstává oblíbeným cílem slovenských středoškoláků, jelikož si do bakalářských studijních programů podali 2 755 přihlášek a tvoří tak zhruba pětinu všech uchazečů o studium. Slováci a Slovenky se na rozdíl od českých středoškoláků hlásí především na informatiku. Shodně se potom zajímají o elektrotechniku a podnikání.
Postupně roste na brněnské technice i počet přihlášek, které si ke studiu podávají dívky. Oproti minulému roku se zvýšil o 419. Vyšší počet studentek než studentů se standardně hlásí například na Fakultu architektury nebo Fakultu výtvarných umění. Meziroční nárůst v počtu ženských přihlášek letos zaznamenali na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií (23 %), Fakultě strojního inženýrství (16 %) a Fakultě stavební (14 %).
VUT jako místo, kde mohou studenti začít
Pozitivní vliv na rostoucí počet přihlášek měla nejen univerzitní kampaň Tady můžeš začít, ale také online fakultní kampaně, jejichž výhodou je, že na uchazeče dokážou cílit mnohem přesněji. „Letošní náborová kampaň rozvinula komunikaci z předchozích dvou období. Konzistence v rámci komunikace s maturanty i jejich mladšími spolužáky nám pomáhá lépe předat informaci o tom, co naše univerzita studentům nabízí a jaké nové znalosti a zkušenosti zde mohou pro svůj budoucí život získat. Neustále se také snažíme hledat a zkoušet nové cesty, jak cílovou skupinu oslovit a zaujmout,“ řekla Helena Sadílková, která se na VUT uchazečům věnuje.
Důležitou roli v náborové kampani hraje také setkávání uchazečů přímo se studujícími z VUT. „Proto jsme se již tradičně zúčastnili veletrhu pomaturitního vzdělávání Gaudeamus, který se koná v několika městech v Česku i na Slovensku. Slovenské uchazeče jsme pak cíleně oslovovali i na kontaktních roadshow v různých městech Slovenska,“ uvedla vedoucí oddělení marketingu Markéta Soukupová. Zájemci o studium mohou každý rok navštívit také Dny otevřených dveří na vybraných fakultách a dozvědět se bližší podrobnosti.
zveřejněno dne: 17.04.2025