Tisková zpráva
Proč maturovat z matematiky
datum: 10.09.2003
WWW adresa: http://mfdnes.newtonit.cz
autor: JAROMÍR BAŠTINEC
zdroj: Mladá fronta DNES
strana: 08
obsah zprávy:
Proč maturovat z matematiky
Matematika je dlouhodobý postrach mnoha studentů na všech typech škol. Poslední
kroky MŠMT ČR směřují k odstranění tohoto problému alespoň pro studenty
středních škol. V připravované státní maturitě bude matematika zařazena pouze
mezi volitelné předměty.
Ministryně matematiku nerada
Zdůvodnění je jednoduché - paní ministryně měla potíže s matematikou na střední
škole. Pokud přijmeme tuto argumentaci, potom pokud nástupcem JUDr. Buzkové bude
dyslektik, můžeme očekávat, že zruší povinnou maturitu z jazyků. Z čeho se bude
potom maturovat? Patří k českému folkloru, že se zvláště umělci rádi
zviditelňují tím, že líčí své potíže s matematikou na školách základních i
středních. Je pokládáno za normální, že se ke každé věci vyjadřuje astrolog,
psychotronik a podobně, ale běžně nenajdete vyjádření odborníka z daného oboru.
Problematika vědy a výzkumu je přehlížena. Na přelomu července a srpna se v Brně
konala 8. mezinárodní konference o diferenčních rovnicích a jejich aplikacích,
které se zúčastnilo přes 90 odborníků z celého světa. Informace o konferenci
byla rozeslána všem médiím. Během konání konference jsme na probíhající akci
znovu upozorňovali. Média ji posoudila jako nezajímavou. Vědecká konference se
zřejmě stane přitažlivou bohužel až v případě, když se její účastníci mezi sebou
poperou. Postup ministerstva školství je dokladem nepochopení podstaty
matematiky a její úlohy při výchově a vzdělávání. Matematika není soubor
vzorečků. Je to v první řadě styl myšlení, učí systematičnosti, logickému
myšlení, nutí hledat podstatu problému a ukazuje na možnost zanedbání
nepodstatných detailů, ukazuje postupy při vytváření abstraktních pojmů. Při
řešení matematických problémů je nezbytně nutná i určitá míra vytrvalosti a
píle, jejichž pěstování je také součástí matematiky. Historie matematiky je toho
důkazem.
Je to jazyk techniky
Její zařazení mezi volitelné maturitní předměty znamená, že počet maturujících z
matematiky bude výrazně snížen. Tím se vytratí i tlak na studenty, aby se této
vědě věnovali, a tím současně pracovali sami na sobě. Připravovaná státní
maturita bude výrazně humanitně orientována. Proto bude klesat její vypovídací
hodnota pro navazující technické a přírodovědné obory. Končí tím snahy a úvahy o
možném nahrazení přijímacích zkoušek na vysoké školy technického směru výsledky
z maturity. Bez matematiky nemá tento záměr šanci uspět. Pro technické obory je
matematika nezbytnou podmínkou. Matematika je jazykem techniky. Student, který
nezvládl matematiku, nemůže zvládnout navazující technické obory. Je možné jej
naučit určité postupy, ale zcela určitě nebude vědět, co vlastně dělá a proč to
dělá. Bez kvalitní teoretické přípravy není myslitelné celoživotní vzdělávání
našich absolventů. Přitom rozvoj vědy a techniky činí požadavek dalšího
vzdělávání nezbytným. Problémy řady studentů s matematikou se nedají odstranit
tím, že matematika přestane být jedním z hlavních maturitních předmětů. Tak se
pouze vytvoří problémy jiné a mnohem závažnější.
Autor je vysokoškolský učitel matematiky na Fakultě elektrotechniky a
komunikačních technologií VUT v Brně
***
Hyde Park
Jak vidí přístup k maturitě z matematiky Jaromír Baštinec
Postup ministerstva je dokladem nepochopení podstaty matematiky.
NEWTON Information Technology, s. r. o. Copyright (c) 2003
Zdrojem zpráv je MFDNES, MAFRA, a.s. Copyright (c) 2003
zveřejněno dne: 09.02.2012