Inovativní lineární elektromechanické aktuátory

Cílem projektu bylo vyvinout, vyrobit a ověřit elektromechanické aktuátory pro dvě různě velká silová zatížení pro použití k ovládání primárních řídicích ploch letounů kategorie CS-23 a prostředků Urban Air Mobility. Současně s tím zvýšit podíl a konkurenceschopnost produktů na mezinárodních trzích, a za tímto účelem posílit výzkumné, vývojové a produkční aktivity společnosti Honeywell v České republice. Spolupráce s VUT Brno a společností ATAS elektromotory Náchod (dále jen ATAS) měla za cíl i další rozvoj leteckého průmyslu v ČR a upevnění jeho postavení do budoucna.
Tento projekt přispěl k rozvoji e-mobility vývojem, výrobou a ověřením elektromechanických akčních členů se dvěma různými úrovněmi zatížení, které byly určeny pro primární řídicí plochy letadel kategorie CS-23 a městské letecké mobility. Projekt byl realizován ve spolupráci se společnostmi Honeywell International a ATAS Elektromotory Náchod.
Hlavními výsledky byly plně sestavené elektromechanické akční členy EMA1 a EMA2, které se skládaly z mechanické části aktuátoru a synchronního motoru s permanentními magnety (PMSM) s integrovaným resolverem a jmenovitým tahem 3000 N a 1000 N. Tyto akční členy byly určeny k řízení řídicích ploch letadla, tedy křidélek, klapek, výškovek a směrovek.
Dále byl vyvinut dvoupólový resolver určený k určování okamžité polohy rotoru vůči statoru synchronního stroje, primárně pro řízení řídicích ploch letadel. Mezi hlavní výhody tohoto resolveru patřila jeho nízká hmotnost, schopnost provozu v širokém rozsahu okolních teplot a dlouhá životnost.
Vyvinuté elektromechanické akční členy nejen zvýšily efektivitu primárních letových řídicích systémů, ale také významně přispěly k širšímu trendu elektrifikace letadel. Nahrazením tradičních elektrohydrostatických akčních členů umožnily snížení hmotnosti o 7 % na jednotku, což při aplikaci na všechny řídicí plochy vedlo k celkové úspoře až 50 kg na letoun. Toto snížení hmotnosti minimalizovalo závislost na hydraulických komponentech a kapalinách, čímž se snížila spotřeba paliva a emise, a zároveň se zlepšila celková výkonnost a udržitelnost letadel.
TA ČR